پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215632
ملکه هاي پارچه اي
تاریخ انتشار : 1395/05/05 11:32:41
نمایش : 1358
فقط با 15هزار تومان مي توانيد، ملکه شويد'، البته ملکه اي که نه تخت دارد و نه تاج، فقط يک مانتو است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اين روزها بر روي مانتوهاي دختران و حتي زنان در خيابان هاي شهر گزاره منفرد 'KEEP CALM'خودنمايي مي کند، دختراني که بسياري از آنها دليل اين نوشته را نمي دانند.

اين گزاره لاتين از کجا آمده است و چه کسي نخستين بار آن را بر روي مانتوهاي زنان نقش انداخت، مشخص نيست اما به نظر مي رسد فقط به خاطر زيبايي گزاره باشد که آن را حک کرده اند.

اين روزها، لباس در بين برخي از جوانان به 'ابزار رسانه 'تبديل شده است و با پيراهن هاي نوشتاري خود تبديل به تابلوهاي متحرک در خيابان ها شده اند.

دغدغه ست شدن لباس ها يا مد بودن، چالشي شده است که گريبان مردم را گرفته و لباس پوشيدن به يکي از دغدغه هاي اصلي بانوان مبدل شده است.

همين نگاه بيروني به مساله لباس باعث شده است که در يکي دو روز گذشته ،لباس هاي کاروان المپيک ايران نيز مورد توجه کاربران فضاي مجازي قرار گيرد و حتي صفحه بانوي طراح اين لباس ها مورد هجوم کاربران قرار گرفته است بدون اينکه اين طراح درنگ توضيح با دفاع از طرح خود را داشته باشد.

نظام پوشاک و به تبع آن لباس در علم نشانه شناسي به اندازه نظام خوراک براي فيلسوفان جامعه شناس اهميت دارد،از اين رو ورود هر نشانه به لباس ها از نظر تمدني و جامعه شناسي مورد کنکاش منتقدان قرار مي گيرد.

ورود مانتوهاي 'من ملکه هستم ' اين روزها به عنوان چالشي بحث برانگيز در فضاي مجازي تبديل شده است و اين لباس ها مخالفان و موافقاني دارد که هيچ کدام پاسخ نشانه شناسيک يا پديدار شناسانه از اين پديده ارائه نمي دهند و تنها به مباحث ژورناليستي مي پردازند.

براي يافتن حقيقت اين موضوع که اين نوع مانتوها از کجا آمده است و علت استقبال از آنها چيست،با يکي از طراحان لباس در تهران در فضاي مجازي مشغول گفت و نوشتار هستم اما به دليل اينکه مرا نمي شناسد، حاضر به مصاحبه نمي شود تا اينکه به واسطه يکي از دوستان بازيگر در يکي از گروه تلگرامي باب نقد نظام پوشاک در هنر تئاتر حاضر به گفت وگو مي شود که در پايان در خصوص اين مانتوها نيز حاضر به گفت و گو مي شود بدون اين که اسمي از او به ميان آيد.

او که يکي از طراحان مطرح لباس است و به قول خودش نمايندگي چند برند بين المللي مد استايل و لباس را دارد،وقتي بحث بر سر مانتوهاي نوشتاري پيش مي آيد ،مي خندد و آنها را زياد جدي نمي گيرد.

اين طراح لباس مي گويد:هيچ کدام از توليد کنندگان مارک و برند در اين حوزه ورود پيدا نمي کنند و آنها شان خود را حفظ مي کنند ،چرا که ذائقه مشتري براي آنها از موج هاي بازار لباس مهمتر است.

به گفته وي،اين نوع 'لباس نوشتارها' و مانتوها از سوي کارگاه هاي خانگي يا توليد کنندگان خرد و کوچک، توليد و روانه بازار مي شود و البته گاهي ممکن است لباس هاي وارداتي ترک و چيني نيز اين نوشتار را داشته باشد،اما برندهاي مهم توليد لباس هيچ کدام زيربار ريسک اين نوع البسه نمي روند و استانداردهاي جهاني و پروتکل هاي بين المللي احترام به مشتري را حفظ مي کنند.

وي مي گويد:حتي در فشن شوهاي بزرگ و معتبر نيز هيچ کدام از توليد کنندگان مطرح لباس حاضر به ارائه لباس هاي نوشتاري نيستند چون به واسطه اين عمل علاوه بر آلودگي بصري و ديداري، متهم به تبليغات خياباني مي شوند و بايد به ازاي آن جريمه پرداخت کنند.

گفته هاي اين طراح لباس نشان مي دهد که در ايران فروشندگان لباس با اين پروتکل هاي جهاني آشنايي ندارند و هر کدام از آنها لباس فصل يا اسپرت ارائه مي کنند و بدون هيچ پيش آگاهي اقدام به فروش لباس هاي تبليغي و نوشتاري مي کنند.

اما در سوي ديگر، شرکت هاي بزرگ توليدي لباس در سراسر جهان با استخدام گرافسيت ها و طراحان ،اقدام به برند سازي براي خود مي کنند تا برندها و مارکها رقابتي سخت در بازار سود آور لباس داشته باشند.

از اين رو است که تاريخ پوشاک در جهان نشان مي دهد که بسياري از طراحان براي ورود يک لباس به بازار ، همه موارد ريسک پذير را مورد تحليل قرار مي دهند.
فردريک هنري رويس ˈدر 27 مي 1893 ميلادي در الواتن نزديک پترزبورگ براي نخستين بار پيشنهاد داد تا طرح کوچک و ريزي ˈرولزرويسˈ بر روي لباسي درج شود و اين طرح کوچک براي سه کمپاني بزرگ توليد شلوار،لباس و ژاکت قراردادهاي ميليون دلاري امضا کرد.

اين نخستين حرکت براي بهره مندي از مولفه نشانه شناسي در صنعت لباسي مدرن بود،چرا که پس از اين حرکت، نشانه ها در برندهاي مختلف هر روز در سراسر جهان بروز رساني شد.

مارک ها و برندهاي معروف توليد کننده لباس در همان سالي که ملکه انگلستان از گربه سياهي در کاخ اليزه فرانسه ترسيده بود لباسهاي توليدي خود را با دو چشم ˈ گربه ˈ وارد بازار کردند، بدون اين که نوشتاري بر روي لباس ها وجود داشته باشد.

حتي توليد کنندگان ورزشي نيز از نوشتار استفاده نمي کنند مگر توليد پيراهن يک تيم ورزشي که اسپانسر دارد و از اين رو نوشته روي پيراهن تبليغي براي باشگاه محسوب مي شود.

در مسابقات بسکتبال حرفه اي آمريکا موسوم به NBAنشانه هاي باشگاهي حرف اول را مي زند به گونه اي که Wild cattle يا گاوهاي وحشي ليگرز در مقابل banana mouse يا موشي هاي موزي و جسور ميامي قرار دارد و تماشاگران با برندهاي لباسها،از تيمهاي خود حمايت مي کنند.

کمپاني ها معروف لباس هرساله محصولات جديد خود را با زيرمارک و برند اختصاصي و رو مارک هاي جديد و اختصاري وارد بازار مي کنند و کمتر به مباحث نوشتاري مي پردازند.

حتي برند Pierre Cardin طرح تلفيقي خود را از ترکيب نشانه هاي فرانسوي و ايتاليايي وارد بازار مي کند و هرگز نوشته اي بزرگ و چشم گير شبيه تابلوهاي تبليغاتي را روانه بازار نمي کند.

با ورود امپراطوري Armani در دهه 70به بازار لباس،برندها با نشانه هاي مختلف از اين کمپاني به جهان صادر شد و اين کمپاني نيز حاضر به ارائه سرنوشته ها و نوشته ها در طرح هاي خود نشد.

در اين ميان تنها تعدادي از شرکت هاي مشهور از علامت اختصاري مانند ˈT.N.Pˈ يا دو واژه ˈP& Jˈ يا سرواژهˈD&K ˈ را بر روي لباسها استفاده کردند و نوشتار را چندان مورد توجه قرار ندادند.

ورود 'پيراهن نوشت ها' به بازار جهاني يا به دليل تبليغات است يا به دليل همگن شدن و هماهنگ کردن و هم لباس شدن کارگران خود است، به گونه اي که ورود لباس هاي با نوشته هاي شل ،توتال ،کاپر پلات و کت،زمينه ساز معرفي اين شرکت ها به عموم مردم است.

از نظر شهرداري هاي تعدادي از شهرهاي بزرگ جهان ،اين کمپاني هاي و کاراتل هاي اقتصادي براي ورود اين پيراهن ها به ويترين مغازه ها بايد هزينه تبليغ آن را پرداخت کنند، در حالي که همين لباس ها به راحتي در ايران و کشورهاي آسيايي با نوشتاري درشت تر از مدل اروپايي آمريکايي وارد بازار مي شود.

يک محقق و پژوهشگر که به بررسي نظام پوشاک پرداخته است، در اين رابطه مي گويد:پيرهن نوشته ها، هر کدام در جهان خود، حاوي يک مفهوم است در حالي که در ايران،برخي از خريداران به مفهوم آن توجه نمي کنند و گاهي اين نوشتارها دشنام عمومي است.

فاطمه رضايي در گفت وگو با ايرنا در شهرکرد افزود:براي تعدادي از جوانان هر چيزي در فضاي مجازي مد شده باشد اهميت دارد و اگر ارزان و خوش ديد باشد، بهترين نوع انتخاب است.

به گفته وي،خانه هاي مد در انگلستان، ايتاليا و فرانسه و سوئد و آمريکا،از مهندسي لباس براي يافتن ذائقه مشتريان براساس فصل ها استفاده مي کنند به طور مثال در بيشتر اروپا براي لباس مهماني و جشن هاي مردان از کت و شلوار مشکي و لباس سفيد با پاييون يا کروات استفاده مي شود و اين در جهان لباس به عنوان يک عموميت ديپلماتيک پذيرفته شده است و ورود لباس هاي نوشتاري در اين جلسات يک نوع بي احترامي است.

به گفته وي،پوشيدن لباس،بدون تفکر بر روي نوشته يا علامت آن چندان قابل قبول نيست و خانواده ها و رسانه ها در اين زمينه مسئوليت مهمي بر دوش دارند.
اکنون مانتوهاي ملکه اي آنقدر در بازار فراوان شده است که خاصيت مشتري پسندي اوليه خود را از دست داده است و بسياري از اين مانتوها روي دست فروشندگان مانده است.

گزارش از: محمود رئيسي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html